Witkacy - reprodukcje

Uwaga!
Finalny produkt nie będzie zawierał znaku wodnego bluecanvas, w prawym dolnym rogu każdej realizacji zostanie umieszczona informacja o właścicielu oryginału dzieła oraz jego tytuł i rok wykonania.

Opis reprodukcji

Wszystkie reprodukcje dzieł Witkacego mogą być zamówione jako fototapeta, obraz na dibondzie, PCV i na pleksi, plakat oraz jako naklejka magnetyczna (np. na lodówkę), ścienna i klasyczna (np. na laptopa). Nie ma możliwości zamówienia wydruku reprodukcji Witkacego jako obraz na płótnie.

  • Portret Heleny Białynickiej-Biruli
    #wf910
  • Portret Michała Jagodowskiego
    #wf909
  • Portret Jędrzeja Marusarza
    #wf908
  • Portret Janusza de Beaurain
    #wf907
  • Portret Małgorzaty Wandy Żukotyńskiej
    #wf906
  • Portret Kazimierza Sosnkowskiego
    #wf905
  • Portret Zofii Mohuczyny
    #wf904
  • Portret Stefana Glassa
    #wf903
  • Portret Bohdana Filipowskiego
    #wf902
  • Portret Stefana Glassa
    #wf901
  • Portret Heleny Białynickiej-Biruli
    #wf900
  • Portret Ireny Krzywickiej
    #wf899
  • Wspólny portret Kazimierza Sosnkowskiego i Michała Choromańskiego
    #wf898
  • Portret Ireny Krzywickiej
    #wf897
  • Portret Augusta Zamoyskiego
    #wf896
  • Portret Ireny Krzywickiej
    #wf895
  • Portret kobiety
    #wf894
  • Portret Franciszka Staroniewicza
    #wf893
  • Wspólny portret Heleny i Teodora Białynickich-Birula
    #wf892
  • Portret Zofii Jagodowskiej
    #wf891
  • Portret Marcelego Staroniewicza
    #wf890
  • Portret kobiety
    #wf889
  • Portret Michała Krajewskiego
    #wf888
  • Portret Heleny Białynickiej-Biruli
    #wf887
  • Portret Ireny Krzywickiej
    #wf886
  • Portret kobiety
    #wf885
  • Portret Marii Nawrockiej
    #wf884
  • Portret Tadeusza Boya-Żeleńskiego
    #wf883
  • Portret Marii Nawrockiej
    #wf882
  • Portret Mariana Radeckiego
    #wf881
  • Pejzaż znad Atlantyku
    #wf880
  • Profesor Bono de Kokofono
    #wf879
  • Portret Anny Nawrockiej
    #wf878
  • Portret Włodzimierza Nawrockiego
    #wf877
  • Portret Marii Nawrockiej
    #wf876
  • Portret Włodzimierza Nawrockiego
    #wf875
  • Cennik
    #wf874
  • Cennik
    #wf873
  • Cennik
    #wf872
  • Cennik
    #wf871
  • Portret mężczyzny
    #wf870
  • Portret Włodzimierza Nawrockiego
    #wf869
  • Portret mężczyzny
    #wf868
  • Portret Anny Nawrockiej
    #wf867
  • Portret Włodzimierza Nawrockiego
    #wf866
  • Portret Marii Nawrockiej
    #wf865
  • Portret Zofii Nawrockiej
    #wf864
  • Portret Marii Nawrockiej
    #wf863
  • Autoportret
    #wf862
  • Portret Włodzimierza Nawrockiego
    #wf861



Na mocy współpracy z Muzeum Pomorza Środkowego, Bluecanvas.pl jest jedynym autoryzowanym portalem oferującym reprodukcje dzieł Witkacego, pochodzących z kolekcji słupskiego muzeum.

Prezentujemy dzieła, od których rozpoczęła się historia słupskiej kolekcji prac malarskich i rysunkowych Stanisława Ignacego Witkiewicza. Aż trudno uwierzyć, że w 1965 roku za jeden portret płacono 1.500 złotych, czyli tyle, ile zarabiał historyk sztuki startujący w zawodzie muzealnika.

Wszystkie wtedy kupione prace, czyli 109 portretów i 1 kompozycja, pochodziły z kolekcji Teodora Białynickiego-Biruli – lekarza, malarza-amatora, przyjaciela Witkacego. Na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych w gościnnym zakopiańskim domu Teodora i jego żony Heleny organizowane były spotkania towarzyskie. Jednym ze stałych punktów tych wieczorów było portretowanie przez Witkacego wybranych gości. Podczas jednej „orgietki” czy „papojki” mogło powstać nawet i kilkanaście wizerunków.

Rok 1966

W 1966 roku muzeum kupiło zaledwie jedną pracę, ale za to bardzo ważną – niewielki dwustronny obrazek przedstawiający autoportret, na odwrocie którego znajduje się widok Wawelu. Obraz pochodził z kolekcji Teodora Białynickiego-Biruli. Słupski autoportret to najwcześniejszy znany wizerunek własny artysty.

Lata 1970-1979

W latach siedemdziesiątych przybyło ponad 60 dzieł, w tym „Portret Jadwigi Netzel” – najpóźniejsza praca w zbiorach słupskich, a zarazem jedna z ostatnich Witkacego, wykonana w połowie sierpnia 1939 roku. Z kolei „Portret mężczyzny” z 1917 roku to pierwsza w słupskiej kolekcji praca z okresu rosyjskiego.

Muzeum kupiło też prace z innych dużych zakopiańskich kolekcji, między innymi autoportret oraz „Portret Neny Stachurskiej” z kolekcji Modesty Zwolińskiej – siostry Neny, która była bliską przyjaciółką artysty.

Pierwsze rysunki ołówkiem trafiły do Słupska dzięki zakupowi z kolekcji Józefa Głogowskiego – inżyniera i fotografa związanego z Witkacym. To jego aparatowi zawdzięczamy utrwalenie szeregu słynnych „min”.

Od Włodzimierza Nawrockiego muzeum kupiło 40 prac, głównie podobizn jego i jego rodziny. Włodzimierz Nawrocki był dentystą Witkacego, któremu pacjent portretami płacił za leczenie zębów. Z jego zbiorów pochodziła też duża kompozycja z okresu formistycznego – „Jowisz zmieniający się w byka”.

Lata 1980-1989

W latach osiemdziesiątych kupiono mniej dzieł – i to nie tylko z uwagi na ich wzrastające ceny. Muzeum, mając już kolekcję liczącą ponad 170 prac, każdą kolejną wybierało głównie pod kątem uzupełnienia zbioru.

W tym czasie pozyskano między innymi wczesne prace olejne, „Pejzaż australijski” oraz portrety osób związanych z Witkacym: aktorki Ireny Solskiej (z którą w młodości romansował – literacką wersję tego związku przedstawił w powieści „622 upadki Bunga, czyli demoniczna kobieta”) oraz filozofa Hansa Corneliusa (któego pracami interesował się w młodości, i z którym korespondował).

Lata 1990-1999

W tym czasie do zbiorów trafiły dwie pierwsze prace z kolekcji Jana Leszczyńskiego – filozofa, przyjaciela artysty i jednego z pierwszych edytorów jego dzieł.

Udało się też kupić pierwszy w historii kolekcji portret jednego z członków rodziny Witkacego – jego stryjecznej siosrty Marii Witkiewiczówny. Nigdy wcześniej nawet nie oferowano muzeum wizerunku kogoś z rodzinnego kręgu atysty.

Lata 2000-2009

Wśród nabytków z tego czasu wymienić trzeba przede wszystkim zakup 14 prac z kolekcji Jana Leszczyńskiego; razem z portretami kupiono ponadto zespół archiwaliów obejmujący między innymi rękopisy Witkacego.

Do zbiorów trafił też „Portret Marcelego Staroniewicza” (lekarza, aktora w zakopiańskim teatrze formistycznym) wykonany wspólnie przez Witkacego i przez Teodora Białynickiego-Birulę.

Od roku 2010

Szczególnym rokiem dla kolekcji był 2011 – wtedy to Maciej Witkiewicz, stryjeczny wnuk Witkacego, podarował Muzeum Pomorza Środkowego w Słupsku kilka dzieł pochodzących z Witkiewiczówki na Antałówce. Były wśród nich węglowe portrety rodziców: Stanisława Witkiewicza i Marii z Pietrzkiewiczów.

W 2013 roku zakupiono „Portret Marii Zielińskiej” – wcześniej nieznany nawet witkacologom.